fredag 17 februari 2012

Djurrättsalliansen Borås - Här kommer vi!

I söndags (12/2) var det uppstartsmöte för Djurrättsalliansen Borås, och jag måste säga att trots att lokalavdelningsansvarige från DRA Göteborg inte kunde komma, så var det ett riktigt, riktigt lyckat möte. Vi var 8 pers - jag själv inräknad - som alla var väldigt ivriga över att komma igång med vårt arbete här i Borås snarast möjligt.
Vi kom till många bra beslut och står redan i startgroparna för både sms- och maillista, och en face book-sida. Och för er som vill komma med i vår mail-lista, så att ni kan delta i alla våra aktioner, protester, demonstrationer och möten så kan ni maila er mailadress till mig på: djurratt-veganism@live.se, så lägger jag till er i listan!
Vi har även kommit överens om att vi ska göra en pälsinventering här i stan, där vi ska gå runt till de olika klädaffärerna som finns här i stan, för att se om de har päls i sitt sortiment, fråga vart pälsen kommer ifrån, och om vi kan få boka ett möte med deras chef, för att diskutera pälsfrågan med denne; fråga om de kan tänkas sluta sälja kläder med päls; varför de säljer päls, osv.

Jag har även en idé om att göra en enkät som riktar sig mot folk med kläder med pälsdetaljer, för att fråga om de ens vet att det faktiskt är äkta päls de går runt och bär på, och varför de valde just det plagget, om de känner till - eller ens bryr sig - om pälsens ursprung, osv. Och samtidigt dela ut flygblad och informera om konsekvenserna av att bära päls.
Det är självfallet en idé som måste putsas och slipas till lite, men jag tror att grundidén kan vara bra. Ska maila ut mina tankar om detta till DRA Borås´ maillista snarast.

Idag ska jag även kontakta Studiefrämjandet för att höra vilka helger de har ledigt i lokalen, så ett nytt möte kan bokas där han från DRA Göteborg, som är ansvarig för lokalavdelningar, kan delta.

Åh, jag är verkligen, verkligen glad att det äntligen håller på att komma igång!

Kom ihåg, systrar och bröder, kärlek och respekt bygger en vackrare värld!
(Och ett leende smittar av sig!)

5 kommentarer:

  1. Jättekul att det fick så bra =D Heja er!

    SvaraRadera
  2. Har nu delat detta inlägget på facebook och talat om för dem som får uppdateringar av DRAB att om de har vänner som inte har facebook att höra av sig till dig :)
    / Michelle

    SvaraRadera
  3. Måste säga det att jag tyckte att din idé med enkäten var en jättebra, det kör vi på.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh, vad roligt att du tyckte det! :)
      Ja, jag tror själv att den har potential att bli något bra, faktiskt.
      Jag ska höra av mig till Studiefrämjandet och till Richard från DRA Gbg imorrn, förresten, och se när vi kan ha nästa möte.
      Jag skickar ut mail till mail-listan med uppdateringar om detta så fort jag vet! :)

      Radera