fredag 4 maj 2012

Kvällslig frustration..

Igår kväll när jag satt och kikade runt på svtplay hittade jag en dokumentär om Sveriges minkfarmare.

Jag blev minst sagt både irriterad och äcklad av dessa människor som försöker försvara sitt vedervärdiga sätt att försörja sig genom att "vi håller ju kor, grisar och höns för att få kött, så då är det väl inte underligare att hålla och döda minkar för deras päls".
Om du vill titta på dokumentären så råder jag dig att inte sitta och äta när du ser på den, för risken är stor att du får upp maten igen när du ser dessa äckliga människor och vad de gör med de stackars försvarslösa djuren; de behandlar dem i äkta Descartes-anda.

Se gärna dokumentären; jag tror att den kan vara en spark i baken på oss för att få oss att jobba ännu lite hårdare för djurens frigörelse, men jag vill skicka ut en varning för känsliga personer, då det är väldigt starka bilder i den!



Lev med kärleken som din enda lag och älska världen och förändra den, syster och broder!

10 kommentarer:

  1. Hej, vad menar du med äkta "Descartes-anda"? Vad refererar du till? Förutom wikipedia.

    SvaraRadera
    Svar
    1. René Descartes är känd för att, förutom formulerat satsen "Cogito, ergo sum", ha haft en väldigt cynisk katolsk syn på vårt förhållande till djur (läs övriga djur), och menade på att djur endast var maskiner, utan känsloliv, som endast fanns till för människor att förfoga över. Det räcker med att du söker på "Descartes djur", eller liknande, så kommer det upp massvis av länkar där det står om hans tankar om (eller icke-tankar). Du kan bl.a besöka: http://www.forskautandjurforsok.se/djurforsok/djurforsokens-historia.php. Första stycket under första rubriken, "Kan djur tänka och uppleva smärta?", står det lite om Descartes syn på djur.

      Bra fråga, förresten. Inser nu att jag kanske var lite otydlig. Men jag hoppas svaret var till förnöjelse!
      Kärlek!

      Radera
    2. Tack för ditt svar.

      I ditt blogginlägg skriver du om minkfarmare och hur äckliga dessa människor är. Jag håller med dig och tycker absolut inte att pälsfarmar ska få bedrivas. Du tillskriver dock deras beteende gentemot djur med René Descartes, och det stör mig.

      Jag är medveten om vad Descartes är känd för. Med tanke på dina angivna referenser antar jag att du inte läst något original av Descartes, utan bara tolkningar. De flesta tolkningar av Descartes djursyn är också den du förkastar. Descartes menade att djur är maskiner, men likaså människan. Descartes världssyn utgår från att människor och djur fungerar och handlar i enlighet med fysiologiska lagar härledbara ur matematiska principer. Men som du själv skriver var Descartes kristen, vilket är nämnvärt i Descartes värderingar. Descartes trodde på en odödlig mänsklig själ. Andra tolkningar av Descartes djursyn menar att ”maskin” bara betyder ”förflyttar sig på egen hand”, något som går ihop med Descartes världssyn och inte uttrycker något om avsaknad av känslor (John Cottingham).

      Vad Descartes verkligen menade kommer vi aldrig att få veta, han lever inte längre och kan således inte själv försvara sig mot dessa nutida påhopp. Det är lätt att tolka texter i det syfte man ämnar tolka, men det är viktigt att inte sätta ord i mun utan faktiskt titta på författarens verk i sin helhet och på miljön då denne verkade.

      Jag är själv engagerad i djurrätt men tycker det är fel att koppla ihop Descartes namn i alla möjliga negativa fall inom djurrätt. Att människor utgav och kanske fortfarande utger sig att vara cartesianer - dessa handlingar måste stå för sig själva, oavsett ståndpunktskategori, och inte automatiskt leda till Descartes som benämning på allt hemskt människor utsätter djur för.

      Kärlek tillbaka och må pälsfarmar snart vara blott ett minne.
      /Erika

      Radera
    3. Jag förstår absolut vad du menar, Erika, och håller med dig till viss del. Det är dock så att jag inte enbart kommit i kontakt med Descartes enbart genom andras tolkningar av hans ord, utan läste först om honom när jag pluggade filosofi, där författarna bl.a gick in på hans syn på djur (mänskliga och icke-mänskliga), och hur Descartes ansåg att djur var komplicerade maskiner. Det som i Descartes filosofi skilde människan från övriga djur är, precis som du skriver, att övriga djur, till skillnad från de mänskliga djuren, enligt honom saknade en själ; det var t.o.m i filosofi-boken jag läste orden att han ansåg djuren enbart vara maskiner vars enda syfte på jorden är att stå till människans förfogande. Just nu är jag mitt uppe i en flytt, men så fort jag packat upp alla lådor ska jag plocka fram filosofiboken och skriver vad den heter, vad författarna heter, citera meningarna som fick mig att börja läsa mer om just Descartes, osv, så kanske du förstår bättre varför jag har den syn på honom som jag faktiskt har.

      Och du har absolut rätt i att vi inte kan veta till 100% vad Descartes faktiskt menade med sina texter, och att synen på djur var väldigt låg på tiden då han levde, men det gör det ju inte fel att försöka förstå sig på vad han menade och använda sig av vad man tror att han menade i vår tid enbart för att han inte kan försvara sig själv.

      Men tack för anmärkningen, det ska jag verkligen ta till mig, men som sagt har jag lite mer att gå på än vad det kanske verkade i mitt tidigare svar; problemet är dock att det jag läst om honom enbart verkar finnas i fysiska böcker, men är svårt att finna på nätet.
      Nu ska jag återgå till mina flyttlådor, så jag kan få fram tidigare nämnd bok. ;-)

      Kärlek till dig Erika, och stort lycka till i ditt arbete inom djurrätt!

      //Patrik

      Radera
    4. Tack för ditt svar, P. Jag ville avsluta mitt andra inlägg med namn då jag inte känner att jag vill eller behöver vara anonym. Men det är för mig ingen frihet att benämna vid namn, då jag tycker en fysisk presentation ger den rätten. Jag vill således inte kalla dig vid namn och hoppas att du avstår detsamma. Hur som.

      Du behöver inte besvära dig genom att citera författare och citera meningar, för mig räcker det om du vill referera till boken och det gör mig ingenting om de endast är fysiska. Jag är som mest intresserad av vad du faktiskt läst om eller av Descartes, för du skriver att det finns meningar som fick dig att vilja läsa mer om Descartes. Vad är detta ”mer” om Descartes som du läst? Jag har inga problem att förstå varför du tycker som du gör om Descartes, då det är en vanlig åsikt i synnerhet inom djurrätt.

      Nej det är omöjligt att veta exakt vad Descartes menade, vi kan bara tolka. Jag menar inte att det är fel att använda sig av vad man tror Descartes menade. Men jag tycker inte din koppling gör Descartes rättvisa då han var vetenskapsman och inte pälsfarmare. Varför använder du Descartes namn och inte exempelvis Aristoteles? Som mycket väl passar in på det du skriver ”… enda syfte på jorden är att stå till människans förfogande”.

      /E

      Radera
    5. Oj, jag ber så hemskt mycket om ursäkt, det var absolut inte meningen att förnärma dig. Jag tycker bara att det känns trevligt att kalla någon vid namn om man fått ett namn på personen. Men jag ska omedelbart upphöra med detta i ditt fall.

      Det är absolut inget besvär, snarare ett nöje, då det ger mig tid att läsa igenom sådant jag inte läst på ett tag och kanske påminna mig själv om sådant som jag glömt. Jag återkommer med titlar och dylikt vid senare tillfälle; just nu har jag allt för mycket flytt-tankar för att kunna organisera mig såpass att jag ska dra titlar till minnes. Men det kommer, såfort jag fått ordning här hemma.

      Okej, men det är din åsikt; jag å andra sidan tycker verkligen att det gör honom rättvisa, då jag inte skrev att Descartes på något vis talat om pälsfarmning, utan enbart att pälsfarmarna verkar ha ungefär samma attityd gentemot icke-mänskliga djur som Descartes hade.
      Jo, Aristoteles passar väldigt bra in där med. Varför det blev just Descartes kan jag inte svara på, både för att det var ganska länge sedan jag skrev inlägget och mitt minne är ökänt dåligt, och för att när jag skriver inlägg så rinner bara orden ur fingrarna (och med det menar jag inte att jag bara skriver vad jag känner för utan att ha koll på fakta, utan att jag har faktan i ryggen, men låter fingrarna bestämma vilka referenser som för tillfället kan tänkas passa).

      Hoppas det klarnar mer och mer för dig hur jag tänkt.

      Ha det underbart!
      Kärlek!

      Radera
    6. Stort tack för att du tar din tid att svara. Lycka till med flyttlådorna!

      Radera
    7. Det var så lite så; det är det minsta jag kan göra. Hoppas svaren var tillfredsställande! Hehe, tack så mycket! Det ska nog gå så bra så.

      Ha det underbart!

      Kärlek och respekt!

      //Patrik

      Radera
  2. http://www.youtube.com/watch?v=wOFhW3Iigu8&NR=1&feature=endscreen

    Vad tycks om denna låt?

    SvaraRadera