onsdag 7 december 2011

Uppdatering och hyaluronsyra.

Jag har precis skickat iväg ett mail till företaget Dermavisc, som får sin hyaluronsyra från Bohus Biotech AB.
Detta gjorde jag eftersom jag ser på deras hemsida att det inte står någonting om ursprunget från vilket deras hyaluronsyra kommer; det enda som står (och detta verkar de vara otroligt stolta över) är att det har ett naturligt ursprung. Och företaget som förser dem med deras produkt är ju då Bohus Biotech AB, vilka, som jag skrivit i tidigare inlägg, är ett av de ledande svenska företaget inom produktion av hyaluronsyra tillverkad av tuppkammar.
Mitt mail, och vädjan, till dem lyder som följer:

"Dålig upplysning av dåliga människor.


Hej!


Jag har en liten undran: varför informerar ni inte på hemsidan om vart ni får eran hyaluronsyra ifrån? Det enda ni skriver på hemsidan är att den är "naturlig", och inte kemisk, men ni skriver ingenting om att tuppar föds upp och får sätta livet till enbart för att ni ska få eran älskade hyaluronsyra så att ni kan göra era fula ansikten och själar ännu fulare.
Kunder som funderar på att använda era produkter har rätt till att få veta exakt vad som ligger bakom era produkter; att tuppar lider och dör pga att ni leker gud.


Jag har då alltså en liten uppmaning till er: Skriv vart era produkter kommer ifrån, vilket lidande som ligger bakom dem; var åtminstone ärliga mot dem ni är beroende utav: era kunder!


Hoppas med hela mitt hjärta att ni kommer på bättre tankar och slutar plåga ihjäl djur enbart för eran egen vinnings och fåfängas skull.


//Patrik,  djurratt-veganism.blogspot.com"


Nu är det bara att vänta och se vad de kan tänkas att ha att säga till sitt försvar.
Jag hoppas, som jag skrev i mailet, att de tar sitt förnuft till fånga, kommer på bättre tankar, och slutar ha ihjäl djur, men något som tyvärr är mer realistiskt att hoppas på är ju att de åtminstone ska börja skriva på sin hemsida vart deras produkt kommer ifrån.

Jag återkommer med uppdateringar om detta när och om jag får svar.

Tills dess, gå inte på deras lögner om att du är för ful, inte duger och måste spruta eller stryka på dig massa hyaluronsyra sprungen av plågade tuppar bara för att du ska bli vacker och duga.
Du är vacker precis som du är! Tro på dig själv; din själ, ditt utseende, din personlighet, allt detta som gör dig är vackert; gå inte på deras lögner!

Kärlek, respekt och lycka till alla!  

5 kommentarer:

  1. "(...)gå inte på deras lögner om att du är för ful, inte duger(...)"

    Fint. Det du säger får en extra tyngd när du gör problemet mångfacetterat, visar på grunden till sådana här absurda produkter. Man måste börja vid roten till det onda, eller i alla fall ha den i åtanke. Det är sorgligt, hur saker har utvecklats. Hoppas att du får något svar, men jag måste säga att jag skulle bli lite förvånad om du får det, när du uttryckt dig i så skarpa ordalag. De som sitter där och läser är nog inte de som låter sig röras av dina egentligen alldeles sanna argument.

    Hum. Men om fler mailar så... Jag ska ta och göra det i alla fall. Hoppas någon mer blir inspirerad till att göra det samma.

    <3

    SvaraRadera
  2. Åh, bra initiativ där! Det gillar jag skarpt!

    SvaraRadera
  3. Av höns och tuppar får man kött och ägg. Det har vi fått i alla tider. Tupp äts inte så ofta (du kanske inte äter kött och ägg ö.h.t men det finns andra som gör det.) Tuppar föds dock. Är det då bättre att de slaktas direkt och mals ner till biomassa? Det finns tuppar som föds upp p.g.a nackfjädrarna som används till flugfiske - är det bättre? De som föder upp djur gör det för att få en inkomst! De kan inte behålla djuren eller ta väl hand om de djur de behåller om de inte får en rimlig inkomst att överleva på. Jag har lite svårt för din formulering: att tuppar lider och dör pga att ni leker gud. Jag har ingenting med företaget att göra jag är en enkel fritidsbonde men tycker att rätt ska vara rätt. Vad vet du om deras lidande? Det är väl där man i så fall ska sätta in stöten inte på användandet! Om tuppen föds upp för att bli kött, användas vid flugfiske eller för hyaluronsyra är väl helt egalt i sammanhanget?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Låt mig börja med att säga detta: Nej, vi har inte "fått" kött och ägg av tuppar och höns "i alla tider"; "tamhöns" kommer ursprungligen från den röda djungelhönan, som har sitt ursprung i Indien, så vi skandinaver har då rakt inte "fått" kött och ägg av dem "i alla tider".
      Och bara för att vi gjort någonting under långa tider så betyder inte det att det är rätt; människan har i flera tusen år förslavat andra grupper av människor, och det har under väldigt lång tid varit rumsrent att ha slavar, men det betyder inte att det varit rätt.
      Det jag vet om tupparnas lidande är det som man vetenskapligt bevisat: att djur - däggdjur, fåglar och fiskar(!) - kan känna rädsla, smärta, lycka, olycka, osv.
      Och, ja, man föder säkert upp tuppar enbart för att ta deras nackfjädrar, men jag kan inte skriva om precis alla orättvisor mot djuren som pågår, för då skulle jag inte kunna göra annat, då det sker orätt mot djuren överallt, hela tiden; varje sekund, varje dag, året om, jorden över.
      Jag kan dock välja att skriva om orättvisor som får vet om, och som jag tycker borde komma fram i ljuset.

      Vad har du förresten för argument för att det ska vara rätt att göra som vi gör mot både tuppar och höns, kor och grisar? Vad har vi för rätt att sätta dem i burar, förslava dem och mörda dem för egen vinning? Det går inte att bekvämt luta sig tillbaka i sin läderfåtölj och säga "Jo, men så har vi ju gjort i alla tider", och tro att det rättfärdigar någonting!

      Jag inser att du säkert inte kommer besöka min blogg igen, och därmed inte kommer läsa detta, men jag känner ändå att jag får skriva ett svar till dig.

      Jag tror att mitt svar kan summeras till detta: Varför ska jag behöva försvara mig för att jag försöker stå upp för de svaga och röstlösa; för att jag anser att allt liv är heligt, och inget som någon kan äga; för att jag vill att alla ska visa kärlek och respekt till allt som finns på vår jord; varför ska jag behöva försvara mig? Det är snarare du, och alla de andra som säger att "Jo, men så har vi gjort i alla tider", och deltar i denna enorma jävla kränkning mot levande, kännande varelser som fortgår varje dag; det är NI som borde försvara er. Ni borde stå upp och argumentera för varför NI anser er ha rätten att bestämma över liv, inte vi som gör vad vi kan för att ge röst åt de röstlösa. NI, inte vi!

      Radera
    2. Just det, jag glömde såklart en sak: Tro inte att jag för en sekund sympatiserar med de stackars, stackars människorna som "måste" livnära sig på att mörda och plåga djur; jag hoppas varenda en som gör det går i personlig konkurs, för det är ett helt överjävligt sätt att livnära sig på, och bara tanken på dessa människor och deras handlingar äcklar mig bortom ord!

      Radera