fredag 2 december 2011

Imazalil - Clementin, någon?

Häromdagen köpte jag mig ett nät med 1.5kg clementiner, för att jag gillar clementiner och ser det som en bra källa till vitamin C. Då det sällan finns ekologiskt odlade clementiner så brukar jag köpa de som är billigast och känns mig hyffsat nöjd med det. Den här gången såg jag dock att det stod något på plasten, där det står information om clementinerna, såsom ursprungsland, vikt, osv: "Skalet behandlat med Imazalil".
Detta reagerade jag på och bestämde mig för att kolla upp; jag har hela tiden vetat att de sprutar bekämpningsmedel på clementinerna, men jag har inte kollat upp vad för bekämpningsmedel, då jag inte vetat vart jag skulle börja leta; nu hade jag dock ett namn att gå efter.

Imazalil är ett medel som används mot svampangrepp.
Imazalil förhindrar att ämnet ergosterol bildas, vilket stör svampenscellens uppbyggnad; Imazalil används oftast till odling av stråsäd och potatis.*

Imazalil är dåligt på flera olika sätt, bl.a så binds det i jordpartiklar, har låg rörlighet och lång halveringstid (9 månader). Detta innebär att marken lätt tar upp ämnet och att det inte ger sig av i första taget, utan ligger kvar där det fallit och förpestar jorden i ung. 1½ år.
Men i rapporten jag läser vill man gärna lugna och försäkra om att "det skall dock påpekas att de halter
av imazalil som sprids vid betning är relativt låga."*
För det första: Vad menas med "relativt låga"? Det känns väldigt luddigt att skriva så; jag vet inte om de som skrivit rapporten vill dölja någonting, eller hur det ligger till riktigt..
För det andra: Vem bryr sig (ärligt talat) om halterna som sprids vid betning är "relativt" låga? Om det är ett giftigt ämne, som enbart används för att människor ska garanteras att deras förgiftade mat inte är svampangripen, som tas upp av djur som betar på området där ämnet använts så spelar det ingen roll om halterna som tas upp är "relativt" låga; djuren ska inte förgiftas, oavsett i vilken utsträckning, bara för att vi vill äta förgiftad mat!

Imazalil har en "medelhög akut giftighet för vattenlevande organismer", och vid längre tids tillförsel så räcker det med endast små doser för att det ska förgifta vattenlevande organismer.
Även om Imazalil har låg rörlighet så förhindrar icke detta ämnet från att hamna i vattendrag och sjöar; vid regn, bevattning och dylikt så kan ju s.k partikelbunden ytavrinning uppstå, (i laboratorietester visar det sig att ämnet stannar i de översta 5cm av jordskiktet)*vilket medför att ämnet kan röra på sig och spridas till t.ex. vattendrag, och där förgifta även de vattenlevande organismerna.

Man har även så klart gjort s.k LD50-tester med Imazalil på bl.a fåglar (japansk vaktel och ringduva), daggmaskar, fiskar (regnbågslax, guldfisk, zebrafisk samt Lepomis macrochirus), hinnkräftor, alger, råttor och kaniner. Vid LD-50-testerna på de två sistnämnda tittade man på hur hög toxicitet ämnet hade vid: oralt intag, hudupptag, samt inhalation (det bör återigen nämnas att uppgifter om hur giftigt ämnet är på människor saknas). Känns som väldigt trevliga och sympatiska människor som använder sig av, och forskar på/med, Imazalil.
Det man kom fram till efter dessa tester var att Imazalil har måttlig till medelhög giftighet; hur giftigt det är på människor har man såklart inga uppgifter på..
Man har gjort tester på råttor också, för att se hur giftigt ämnet var och se vilka organ i kroppen som blir angripna av ämnet osv, och man kom fram till att: "I djurförsök tas ämnet upp, omvandlas och utsöndras relativt snabbt. Imazalil ansamlas inte i kroppen.
Vid upprepad tillförsel under längre tid till råtta är levern målorgan. Påverkan sker vid förhållandevis
höga doser. Imazalil har inte visats vara cancerframkallande eller ge skador på arvsmassan. Ämnet påverkar inte heller fortplantning eller foster."*

Min första reaktion när jag läste detta var: Nemen oj, vilken himla tur att vi vet det. Då är det ju fritt fram att använda det, vilket jävla tur..

Jag blir så otroligt trött på människans konstanta behov av att leka gud och leka med både djur och natur; det finns ju ekologiskt odlade clementiner, och dem är det absolut inget fel på (om inte annat så är de faktiskt mycket godare än de "traditionellt" odlade), det enda som saken handlar om är som vanligt största möjliga inkomst för minsta möjliga utgift. Om clementinodlarna kan få ut fler clementiner till sina kunder och det inte blir så mycket svinn p.g.a t.ex. svampangrepp, så är det klart att de sprutar på Imazalil på sina frukter, oberoende av konsekvenserna; vem bryr sig väl om naturen, för att inte tala om de otaliga djur som mist sina liv och lidit för att ta fram produkten.
Jag tycker att världen bara blir mer och mer skrämmande för var dag som går, snart kommer vi inte ens kunna dricka kranvatten utan att det innehåller gifter som någon forskare bestämt ska vara där för att det motverkar bakterietillväxt i varmvatten, eller något annat löjligt.

En sak är då säker: Från och med nu ska jag endast köpa ekologiska citrusfrukter, oavsett om det är lite dyrare, för jag vill inte bidra till en så otroligt godtycklig användning av ett ämne som är bevisat skadligt för såväl mänskliga och icke-mänskliga djur som natur.

Jag vill bara säga: Usch, kapitalismen!, du äcklar mig!

Handla med kärlek och respekt till din nästa, vara det ett mänskligt eller icke-mänskligt djur, eller en växt; utför varje handling med kärlek och respekt till dig själv, din nästa och moder Gaia. 

Källhänvisning:
 * http://apps.kemi.se/bkmregoff/Bkmblad/Imazalil.pdf  

8 kommentarer:

  1. "(...) djuren ska inte förgiftas, oavsett i vilken utsträckning, bara för att vi vill äta förgiftad mat!"

    Huvudet på spiken. Och de flesta av oss vill antagligen inte äta förgiftad mat heller, inte egentligen. Skulle jag tro. Men inte blir det någon förändring när informationen är så svårtillgänglig, och majoriteten helst blundar för problem som är så mycket mer uttalade och precis framför näsan på oss än så. Tyvärr.

    Det enda jag kan se som skulle kunna hjälpa, det är att informera, informera och informera ännu mera. Engagera och informera lite till. Då når något slutligen fram till någon. Som i sin tur kanske sår ett frö till öppnade ögon hos ytterligare en medmänniska.

    Med andra ord, det du skriver är så välbehövligt och välkommet! Ett föredöme som sprider hopp!


    Ps: Fint du skrivit till min länk <3

    SvaraRadera
  2. Tack. Jag vet inte vad mer jag ska skriva.
    Dina ord värmer; det känns skönt att få lite uppskattning för det man gör, hur litet det än är.

    SvaraRadera
  3. Jag menar hur litet det man gör än är, inte uppskattningen. Men det förstod du säkert :-Þ
    ♥♥

    SvaraRadera
  4. Löjligt att de besprutar clementiner med Imazalil, och andra gifter, eller menar du att själva inlägget är löjligt?

    SvaraRadera
  5. Hej Patrik. Jag köpte citroner idag på Willys. Såg att ursprungslandet var Spanien, packas väl i något annat land då kanske?! Men ialla fall då såg jag "TRETEAD WITH IMAZALIL" på etiketten på nätet runt citronerna. Tänkte oj vad är det för skit. Ja, det är ju så man tänker idag när världen är full av gifter :(. Då läste hittade jag pdf-filen som du hänvisar till och läste om det. Ja, man får väl lägga citronerna i tvättmaskinen?!? Är själv vegetarian sedan sex år tillbaka och tänker mycket på vad jag stoppar i mig. Tycker att det är väldigt bra att du skriver om det här på din blogg. Du verkar vara en varm människa som bryr dig. Det behövs ögonöppnare. Folk börjar bli mer vakna nu och till slut slår det tillbaka. Vänlig hälsning Eliza

    SvaraRadera
  6. Håller fullständigt med dig patrik! Denna coktaileffekt pågår ju hela tiden. Dels på på oss och våra djur samt natur. Frustrerande! Beträffande vatten så dricker jag nästan enbart vatten från en källa i hälsingland,så mycket man orkar släpa med sig hem.Då vet jag att att inga droger,mediciner o annat skit kommer in i mig/oss den vägen i alla fall. Mvh Micke

    SvaraRadera
  7. Betning= en benämning på olika typer av behandlingar av utsäde som syftar till att minimera risken för spridning av växtsjukdomar.

    SvaraRadera