fredag 25 november 2011

Pälsfria fredagen - Miniaktion i Borås.

Idag var jag och två tappra djurrättare ute på Borås gator och delade ut Djurens rätt´s broschyrer "Djur är inte kläder" till folk och hade även väldigt fina och talande plakat med mycket versaler och röd tusch på.
Först stod vi utanför en butik som bl.a. säljer mössor med pälsdetaljer på och där var det många som tog emot broschyrerna med glada miner och en del gick även förbi och sa att de inte köper päls och att de inte tycker om pälsindustrin. Men en av personerna som gick förbi stack ut i mängden, minst sagt.
Jag står där utanför affären med mina plakat som det bl.a. står "PÄLS ÄR ALLTID MORD" och "PÄLS BÄRS AV VACKRA DJUR OCH FULA MÄNNISKOR" på, när jag ser en äldre herre som tar sikte på oss, och särskilt mig. Han kommer emot oss med en väldigt arg blick och bestämda steg, stannar ungefär två meter framför oss och tittar mig rakt in i ögonen en stund, sen tittar han ner i marken, spottar, tittar åter upp på mig och sedan vänder han på klacken och går. Mattias, en av de två jag var ute med, frågar honom något i stil med "Vad var det där om", och då tittar mannen på honom, tittar återigen ner i marken, spottar, säger att han "fick så mycket slem i halsen plötsligt" och går sedan därifrån.

Efter ett tag beger vi oss från den affären till nästa, en pälsaffär som heter Schlevin´s päls (om jag minns rätt). Där är det dock mer kämpigt och många som går förbi oss tackar bestämt nej till broschyrerna, eller ignorerar oss helt; en del går förbi och säger saker i stil med "Jag tycker päls är snyggt", osv, varpå vi replikerar med "På djuren, ja". Det kommer även fram en medelålders kvinna som säger vi inte ska hålla på som vi gör (vi gör inget annat än att stå med plakat och broschyrer utanför affären), för det är ju en stackars gammal gubbe som äger affären; dela ut broschyrer kan vi ju göra, men vi behöver inte stå där och se dumma ut, tyckte hon.
Jag frågar mig själv då följande (ursäkta franskan): Vad fan spelar det för roll om det är en gammal gubbe som äger affären? Blir det helt plötsligt rätt bara för att han är gammal? Om inte annat så borde det ju bli mindre rätt eftersom han, med hans höga ålder i åtanke, har haft bra många fler år att tänka över vad som är moraliskt rätt och fel än vad vi som stod där har haft.

En liten bild från mini-aktionen:
Tv: Niklas, Th: Jag.
I skyltfönstret bakom oss ligger mössor med bollar av päls, och andra pälsdetaljer, på.

Det är ett underligt samhälle man lever i när man står och försöker sprida budskap om kärlek (och protesterar mot något som 70% av svenska befolkningen faktiskt är emot!) och ändå måste motstå påhopp och försök till förnedran.
Vi gjorde inte mycket idag, men vi gjorde åtminstone något, och förhoppningsvis sådde vi ett frö hos någon eller några. Men en sak vet jag iallafall, det kommer inte vara sista gången som jag/vi är ute på stan i vinter och försöker öppna ögonen på folk och visa på orättvisor.

Gå med kärlek, systrar och bröder!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar