tisdag 17 april 2012

DRA-demo i Borås!

Nu var det på tok för länge sedan jag skrev i den här bloggen; jag drar mig själv i örat och skriker vänligt men bestämt kom igen!

Nu skriver jag iallafall, och detta gör jag med anledning av Djurrättsalliansen Borås´ andra demonstration, som jag måste säga var riktigt(!) lyckad!
Vi stod utanför Schedvins Pälsvaruaffär, mitt i centrala Borås. Vi genomförde demonstrationen i samverkan med fyra personer från Göteborgs lokalavdelning - det var även de som tog initiativet till demonstrationen.

Vi samlades på Stora torget strax efter 15:00 igår, där vi gick igenom hur det hela skulle gå till, vem som skulle göra vad; vem som skulle dela ut flyers, hålla plakat, eventuellt prata med tidningen, osv.
De från Göteborg hade innan demonstrationen kontaktat BT, Borås Tidning, och meddelat om att vart vi kommer stå och vilken tid, men de hade inte fått något svar från dem och det var rätt så osäkert om de skulle komma eller ej. Men nog kom de alltid! Efter att vi stått utanför affären i ungefär en halvtimme kom både polis och tidning ganska vältimat. Fotografen knäppte av en massa kort och journalisten gick först in och pratade med Jan von Schedvin, butikens ägare, och när han var klar där inne kom han ut och pratade med den som vi sedan innan bestämt skulle prata med tidningen, om den dök upp, nämligen våran egen Lisa Berlin; Richard Klinsmeister, från Göteborgs-avdelningen stod vid hennes sida som moraliskt stöd.

Polisernas närvaro gick dock icke obemärkt förbi. De kom bland annat fram till oss och fråga vad vi gjorde där, om vi hade tillstånd, hur länge vi tänkt stå där och om de kunde prata med någon av oss om detta. Vi visade då på personen vi innan kommit överens om skulle prata med polisen, de gick fram och pratade med honom och efter lite missförstånd så slutade det hela bra. De gick även runt och tog kort (med sin telefonkamera, vilket kändes lite skumt, och inte alls särskilt seriöst), och de i Göteborgs-avdelningen som har lite mer vett och vana av sådana här demonstrationer var kloka nog att hålla upp plakaten över ansiktena, för att slippa finnas på bild i polisens register. Vi andra tittade bara bort lite försiktigt. När Lisa sedan frågade vad de skulle ha bilderna till, och varför de tog bilder över huvud taget, gick polisen direkt in i attackposition och uppträdde väldigt hotfullt, var otrevlig och aggressiv, så även när en annan av oss frågade detsamma.

Men om man bortser från polisernas kassa attityd, så var det en väldigt, väldigt lyckad demonstration, och vi kände oss alla nöjda med vår insats! De allra flesta som gick förbi oss verkade reagera positivt på att vi stod där, och vi fick även en hel del tummar upp och en del "ni gör helt rätt"-rop, vilket kändes fantastiskt; det var även många som inte ville ha någon flyer, då de redan är emot pälsindustrin! Fantastiskt!
Idag stötte jag på en bekant nere på stan, när han helt oförhappandes säger att han såg mig i tidningen; något om en demonstration. Jag tar tag i första exet av BT jag kan hitta, och finner detta:





På det hela taget så var det en jättelyckad demonstration, och nu har vi även visat att vi finns i stan, och känt att vi fått lite stöd från boråsarna, åtminstone när det gäller pälsfrågan.
Stort tack till alla som hjälpte till!

Ha det riktigt underbart, alla där ute! Kärlek och respekt bygger ett vackrare samhälle! 

6 kommentarer:

  1. JAA! Det är på tiden att Boråsarna vaknar och agerar aktivt! Bra jobbat! Fattar bara inte hur jag kunde missa det, gick nämligen tvärs över Stora Torget strax efter klockan 15:00.. Antar att jag är blind.

    SvaraRadera
  2. Bra bära päls ...djur skall inte dö för att vi skall bli mätta när det finns annat o djur inte behöver lida eller offra sig...stackars djur ingen tackar dem ...människan bara tror att den kan göra hur den vill...djur är underbara..

    SvaraRadera
  3. För det första - SKITBRA BLOGG!=)
    Djur är i min syn minst(!) lika mycket värda som oss människor men tyvärr finns det ju pack som fortfarande väljer att använda sig av animaliska produkter så som pälsar. Som Bibi sa, djur ska absolut INTE behöva lida när det finns andra substitut. JAG ÄLSKAR DJUR!! Själv använder jag endast produkter HELT FRIA från djurtester, fejkläder m.m. Borås är helt åt helvete när det gäller respekt för djur så jag tackar dig, Patrik, för en grymt välvärd insats. Mejla mig gärnapå fiend_force@hotmail.com! =)

    SvaraRadera
  4. Tack så hemskt mycket för alla fina kommentarer! Alltid superroligt att läsa positiv feedback!
    Men förstår jag det rätt om jag förstår det som att det är åtminstone ett par av er som är boråsare? Om så är fallet; kom gärna på våra möten, och hjälp oss på demonstrationer, och liknande! Alla som vill hjälpa de kuvade och röstlösa djuren är välkomna! Vi kommer röra oss i stan på 1a maj, men exakt vad vi ska göra är inte bestämt; lutar nog åt att dela ut flyers och prata med folk. Hjärtligt välkomna att hjälpa till! Om någon av er vill vara med på vår mail-lista så går det bra att maila till: boras@djurrattsalliansen.se, så ser jag till att ni kommer med och får ta del av allt som händer i stan!
    Tack återigen för de fina kommentarerna, och ha det underbart!
    För djuren!

    SvaraRadera
  5. Hej! Ja visst gick det bra? Synd bara på kylan, både jag och Måns blev ganska rejält sjuka. Men nu när det är varmare kan vi göra det oftare!

    Nästa gång kanske vi ska ta med oss sjalar. Är lite sur över det förstod inte ens vad de gjorde när de tog kort förens det var för sent.

    Bra inlägg som vanligt! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det hade gärna fått varit lite varmare. Åh, vad synd. Men det var ju för en bra sak! ;)

      Nej, de där snutarna är inte att lita på. Känner mig fortfarande aningen tveksam inför att de använde mobilkameran och tog kort med..

      Åh, jag tackar och bockar! :)

      Radera