tisdag 3 april 2012

Vikten av vårdat språk.

Ja, nu talar jag inte om svordomar, som man vanligtvis gör när man talar om vårdat språk; jag använder mig ofta och gärna av svordomar, då jag anser det vara ett alldeles förträffligt sätt att understryka starka känslor, och jag delar rakt inte åsikten många har om att svordomar skulle visa på bristande ordförråd, eller intellekt. Nej, nu talar jag om vårdat djurrättsspråk.

Exempel: Bete sig svinigt, slå två flugor i en smäll, ditt nöt, fixa biffen, envis som en åsna, ditt hem ser ut som en svinstia, hönshjärna, fårskalle, osv, osv.


Varför är det då viktigt att tänka på att vårda sitt språk vid tillfällen då man vanligtvis skulle använda sig av något av exemplen - eller något av de otaliga andra uttrycken som har en nedsättande ton mot djur?
Jo, vi kan inte förvänta oss att ett samhälle ska bli kvitt ett förtryck om vi fortsätter att envisa oss med att använda ord som rättfärdigar och ger bränsle åt förtrycket. För det är just det dessa uttryck gör.
Vi kan t.ex. inte få folk att förstå att grisar inte är smutsiga djur, utan väldigt renliga av sig, om vi fortsätter att använda oss av svinstia i ett sammanhang där vi anser att något ser ostädat och smutsigt ut; vi kan inte få folk att inse att kor inte alls är dumma djur, om vi fortsätter att använda ordet nöt om folk vi anser dumma.

Självfallet ligger det verkliga arbetet såklart i att informera människor om djurens situation, och försöka förbättra den, men en liten, liten förändring vi kan göra, som inte tar särskilt mycket energi i anspråk, men i förlängningen ändå kan göra stor skillnad, är just att vårda vårt språk, och anpassa det till det fördoms- och förtryckslösa samhället vi strävar mot.

Jag vet att det här inlägget kanske inte hjälper någon särskilt mycket för stunden, men det är något som få reflekterar över, men som de allra flesta kan förändra utan att det kräver mer av individen än just lite eftertanke.

Fundera lite över det, iallafall.

Kärlek och respekt till alla systrar och bröder ute i kampen för ett samhälle fritt från fördomar och förtryck!

2 kommentarer:

  1. Jag håller absolut med om att språket är en viktig faktor för att förändra samhällens perspektiv. Bra exempel också - jag tar dem till mig. Tack!

    Något jag själv tänkt på är när folk runt omkring mig säger att en kötträtt är "shysst" eller "nice". Då rättar jag dem gärna och säger att den säkert kan vara god, men absolut inte shysst.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh, alltid roligt att få positiva kommentarer på det man skriver! Och än bättre när folk faktiskt tar till sig det man skriver.
      Men ja, språket må vara ett litet, men ack så viktigt, steg på vägen mot ett samhälle fritt från förtryck. Precis som vardagsrasistiska skämt måste försvinna innan vi på allvar kan börja gå mot ett icke-rasistiskt samhälle, måste också det språkvalet som förtrycker djur försvinna, om vi på allvar ska kunna ta oss mot vårt mål.
      Tack för kommentaren, och ha det underbart!
      Kärlek och respekt till dig!

      Radera