fredag 24 juni 2011

Vegansk surdegsblogg.

Jag fick en förfrågan via en kommentar om ifall jag inte kunde ge lite tips på bra vegomat till barn, men då jag inte är särskilt bra på att laga mat enligt recept så kan jag inte riktigt rekommendera några särskilda recept till barnmat. Jag lagar allt som oftast mat genom att gå lite på känn, och lagar ingen särskild mat till Miliam, utan han äter samma mat som jag äter.
Men det jag däremot kan göra är att lägga upp recept för något som ligger mig väldigt varmt om hjärtat; nämligen bröd. Jag älskar att baka bröd, i alla dess former, och köper i princip aldrig bröd i affären, utan bakar allt mitt bröd själv. Och en sorts brödbak har fångat mitt intresse det senaste halvåret, och det är surdegsbröd. Det är alldeles fantastiskt gott, får längre hållbarhet än vanligt bröd, smular mindre, har lägre GI-värde än vanligt bröd, och kroppen tar lättare till sig näringen i ett surdegsbröd än ett vanligt bröd. Anledningen till det är att allt spannmål innehåller något som heter Fytinsyra, som blockerar en del av vissa mineraler som finns i brödet (mestadels järn, kalcium och magnesium). Men när man bakar bröd på surdeg så förbrukas i princip 100% av fytinsyran under jäsningen (vanlig "dubbeljäsning" med jäst förbrukar omkring 70-80% av fytinsyran), vilket gör att kroppen lättare tar upp dessa mineraler.
Det var nu ett tag sedan jag läste näringslära, så någon som är mer insatt får rätta mig om jag har fel, men jag tror bestämt att det var så.

Alltså, från idag kommer det finnas en vegansk surdegsblogg med adressen: vegansktsurdegsbrod.blogspot.com.

Hoppas många kommer hitta dit och finna mycket glädje av den.

Ha det fint alla!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar